--------------------------------------------------------------------------- 1a. Emnemodul TKP8 - Prosessregulering videregående kurs (3.75 ECU) Del av fordypningsemne TKP4720: Prosess-systemteknikk --------------------------------------------------------------------------- Anbefalte forkunnskapskrav: Grunnleggende kunnskaper i reguleringsteknikk tilsvarende et fag på 7.5 Sp TKP 8 PROSESSREGULERING VK Prosessregulering, videregående kurs Process Control, Advanced Course Faglærer: Professor Sigurd Skogestad Høst 3.75 Sp Tid: Etter avtale Eksamen: 12. desember Hjelpemidler: D Øvinger: Karakter: Mål: Gjøre studenten i stand til å utforme reguleringsstruktur for hele prosessanlegg Innhold: Valg av reguleringsstrukturer for store prosessanlegg. Valg av regulerte variable (self-optimaliserende variable) Konsistent massebalanseregulering Basisregulering inkl. innsstilling av PID regulatorer. Multivariabel regulering. Desentralisert regulering. RGA. Introduksjon til MPC. Bruk av dynamiske prosesssimulatorer. Undervisningsform: Kollokvier, datamskinsumuleringer, øvinger. Kursmateriell: Kopi fra tidsskriftartikler og bøker, inkl. kap. 10 i Skogestad og Postlethwaite, "Multivariable Feedback Control, Wiley, 2010 Eksamensform: Muntlig ENGLISH: TKP 8 PROSESSREGULERING VK Prosessregulering, videregående kurs Process Control, Advanced Course Faglærer: Professor Sigurd Skogestad Høst 3.75 Sp Tid: Etter avtale Eksamen: 12. desember Hjelpemidler: D Øvinger: Karakter: Mål: The student should be able to design plantwide control system Innhold: Control structure design for complere chemical plants. Selection of controlled variables (self-optimizing control). Consistent inventory Control. Regulatory control. Tuning of PID controllers. Multivariable control. Decentralized control. RGA. Introduction to MPC. Use of dynamic simulators. Undervisningsform: Lectures, computer simulation. exercises. Kursmateriell: Copies from scientific papers and books including Chapter 10 in Skoegstad and Postlethwaite, "Multivariable Feedback Control, Wiley, 2010 Eksamensform: Oral