Til deg som ber om begrunnelse for eksamenskarakterer i TMT4100
eller
TMT4105
Etter det nye reglementet skal vi ikke gi begrunnelse for hvorfor en
karakter ble slik den ble,
men bare gi
en generell begrunnelse for hvordan karakterene fastsettes. Krav om
skriftlig begrunnelse for eksamenskarakteren vil derfor bare
avstedkomme
en utskrift av denne siden og løsningsforslaget. De samme
informasjonene vil den/de nye sensorene få ved eventuell
klagebehandling.
Ønskes
du en begrunnelse for den karakteren du fikk, må du
derfor ta
kontakt med meg direkte. Send epost til martin@ystenes.com for
avtale
av tidspunkt. Det siste kan du gjøre også etter at
klagefristen er gått ut, men det kan ta tid hvis jeg har sendt
fra meg besvarelsene.
Karakteren er fastsatt slik:
Eksamen har 10 oppgaver, hver med en a) og b)-del. For hver deloppgave
kan
gi inntil 5 poeng, dvs. det kan gis tilsammen 100 poeng = 100%.
Poengsummen for de enkelte oppgavene legges ut på it's learning.
Omregningen fra poeng til karakterer gjøres etter en skala som i
utgangspunktet
ser ut som til venstre. Til høyre er karakterskalaen brukt
høsten 2004.
A: Minimum ca. 85%
B: Minimum ca. 73%
C: Minimum ca. 62%
D: Minimum ca. 50%
E: Minimum 35-40%
A: 86 -100 %
B: 74 - 85 %
C: 62 - 73%
D: 50 - 61%
E: 38 - 49%
F: 0 - 37%
Den endelige karakterskalaen fastsettes etter sensuren for
å
få karakterer som stemmer overens med de generelle kriteriene.
Denne
justeringen gjøres fordi det er vanskelig å vurdere
vanskelighetsgraden
og arbeidsmengden på forhånd. Typiske justeringer er 1-2%.
Ved
endelig karakterfastsettelse kan også en helhetsvurdering av
kandidatens
faglige modenhet gjøre at karakteren blir en annen enn det den
rene
poengsummen antyder. I den sammenhengen legges særlig vekt
på
to forhold: Bestått skal bare gis til de kandidatene som man
føler har
fått
med seg det grunnleggende og nok til å kunne dra nytte av dette i
senere fag. B krever en faglig modenhet som tilsier at man kan
forventes å kunne gjennomføre et
doktorgradsstudium.
Forhold som kan trekke opp er:
Kandidaten viser stor logisk forståelse, og er klar og
tydelig
i sine svar.
Kandidaten har åpenbart misforstått eller oversett et
spørsmål
som man utfra helheten må kunne forvente at vedkommende kunne ha
svart på.
Kandidaten har avgitt et svar som viser at vedkommende
åpenbart har
tenkt
feil på ett punkt i logikken med den følge at en hel
oppgave har blitt
verdiløs,
men samtidig vist logisk forståelse og modenhet i svaret.
Kandidater som har stor kunnskap, men som ikke har oppnådd
resultater ved deleksamen, vil kunne få for liten tid på
eksamen til å vise det de kan. Dette vil det bli tat hensyn til,
særlig i tilnytning til de høyeste karakterene.
Det første punktet er en forutsetning for oppjustering til A
eller
B, de to midterste punktene gjelder bare et lite fåtall, mens det
siste punktet nok kan få betydning for en håndfull eller to.
Forhold som kan trekke ned er.
Kandidaten har skrapet sammen litt poeng her og litt poeng der,
uten
å ha vist oversikt i noen deler av faget.
Kandidaten gjentatte ganger viser at han/hun har åpenbare
problemer
med den logisk/matematiske forståelsen
Kandidatens beskrivende svar er jevnt over uklare, upresise
og/eller
ufullstendige.
Kandidaten viser at han/hun ikke har en grunnleggende
forståelse
for den vitenskapelige tenkemåten.
Kandidaten mangler helt grunnleggende, relevant almennkunnskap.
Kandidaten gjentatte ganger prøver å komme unna ved
hjelp
av ren sysning, med opplysninger fra useriøse kilder, eller
forsøk på å gjette eller bløffe.
Slike forhold er ikke sjeldent avgjørende for kandidater med
poengsum nær strykgrensen.
For TMT4100 vinteren 2004 er følgende skala foreslått
som
utgangspunkt av faglærer:
A: 86 -100 %
B: 74 - 85 %
C: 62 - 73%
D: 50 - 61%
E: 38 - 49%
F: 0 - 37%
Merk: Universitetsloven krever at det må være oppnådd
bestått på den avsluttende eksamen. Man vil derfor få
karakteren F selv om total poengsum skulle tilsi en høyere
karakter med mindre man har oppnådd de nødvendige 35-50%
på de oppgavene man har besvart på eksamen. Grensen for
bestått eksamen ble satt til 35% score på de oppgavene som
ble gjort på selve eksamen.
Deleksamener inngår i eksamen på denne måten:
75 - 100% riktig på deleksamen x vil medføre at
både
a) og b)-oppgaven på oppgave x vil få 5 poeng uten at den
må besvares.
63 - 75% riktig på deleksamen x vil medføre at
a)
-oppgaven på oppgave x vil få 5 poeng uten av den må
besvares. (Våren 2003 var nedre grense 61%)
50 - 62% riktig på deleksamen x vil medføre at man
er
garantert minst 2 poeng på oppgave xa. (Våren 2003 var
øvre grense 60%)
Man må selv markere på eksamen hvilke deleksamener man har
bestått -
helt eller delvis - og det blir kontrollert mot faglærers
notater.
Oversikt over resultatene vil bli offentliggjort på faget
hjemmesider,
men man må regne med å selv ha oversikt over resultatene
hvis man vil
gjøre dem gjeldende på et senere tidspunkt.
Resultatene fra deleksamen gjelder for første ordinære
eksamen og
første påfølgende
kontinuasjonseksamen.