Mange studenter kan lite, og synes
det er helt OK.
(Aftenposten valgte overskriften:
Dagens
dovne studenter
trives med sin uvitenhet)
Aftenposten, 16.
april 2004.
Studentene kan for lite fra skolen, skriver Aftenpostens
Stud.mag. 20. mars. For lite i matematikk, for
lite i
naturfag, for lite i alt og det blir bare mindre. I nesten 20 år har
jeg
undervist teknologistudenter i kjemi med metoder som gjør at jeg
tydelig ser
hva de kan og ikke kan. På tross av noen meget dyktige studenter
innimellom,
påstandene i Aftenpostens bilag stemmer – men de er bare en del av
problemet.
For
et par år siden oppdaget jeg at anslagsvis 10%
av
studentene ikke ante at stål stort sett består av jern. Det
overraskende er at
dette var studenter som hadde studert teknologi i ett helt år, og at
studieretningene var maskin og metallurgi. Da jeg nevnte dette senere,
mente
studentene at jeg ikke kunne forvente denne kunnskapen, for stål hadde
aldri
vært pensum. Flere studenter sier rett ut at det er så demotiverende
at jeg forventer slik allmennkunnskap av dem. I dag kan man altså ikke
forvente
av studenter at de har hatt interesse for det de har valgt å utdanne
seg i,
langt mindre at de har plukket opp selv så grunnleggende kunnskap.
Det
er dette som er min største bekymring: Ikke at kunnskapen er så liten
hos mange, men
at mange
åpenbart ikke ser det som sitt ansvar å skaffe seg den kunnskapen de
trenger,
eller den kunnskapen de mangler. Mange mener åpenbart at når de har
oppnådd en
formell studiekompetanse, så har de gjort sitt. Muligheten til å velge
bort fag
i skolen blir ikke sett på som et ansvar, men som en rettighet uten
konsekvenser. Det forventes at undervisningen skal begynne på et nivå
tilpasset
de som ikke har gjort jobben sin tidligere, og ifølge
studentevalueringer bør
vi også tilpasse progresjonen til de som tror de blir nerder av å lese
fag.
Det
kan virke som om for mange lærere i skolen kvir seg for å fortelle barn
og
ungdom hva virkeligheten krever av dem. At ambisjoner er noen positivt
virker
for mange åpenbart utenkelig, og at kunnskap utover pensum kan bidra
til å nå
ambisjonene ser ut til å være en grunn til å ikke skaffe seg slik
kunnskap. Jeg
har gjort undersøkelser blant mine studenter, og knapt noen har lest
fag på
egen hånd – bortsett fra et mindretall som sporadisk leser Illustrert
Vitenskap. Skolens folk bør spørre seg selv hvordan man har klart å
skape slike
holdninger.