Den siste tiden har jeg hatt to bøker liggende
på to nattbord. På mitt eget ligger Per Arne
Bjørkums "Annerledestenkerne". Som god-natt-lektyre for mine
sønner har jeg brukt Jostein Gaarders ”Sofies Verden”. Det er
ikke vanskelig å se likheter.
Begge forfatterne skriver utrolig
godt, og de har utrolig mye kunnskap å hente av.
Formatet er også likt, om enn speilvendt. Der Gaarder bruker en
hendelsesrik og delvis mystisk historie for skape interesse for et ikke
alltid like spennende filosofikurs, bruker Bjørkum sin
vitenskapsfilosofi som ramme rundt en nesten ufattelig innholdsrik
samling vitenskapelige forklaringer, anekdoter og historiske hendelser.
"Sofies verden" blir av og til litt langdryg, det opplevde jeg ikke i
"Annerledestenkeren". Jeg reagerer oftere på faktiske feil i
Gaarders bok enn hos Bjørkum, og jeg synes Bjørkums
vurderinger jevnt over virker mer reflekterte og troverdige. Det er
også nødvendig, for Bjørkum har garantert en mer
fagkritisk målgruppe enn Gaarders opplyste tenåringer og
deres foreldre.
Etter førsteutgaven sammenlignet jeg Bjørkum med Asimov
og Carl Sagan, men denne gangen vil jeg gå lenger: Bjørkum
imponerer meg mer. Over 300 personer er omtalt, og deres oppdagelser
omtalt med spennende grundighet og inspirert frodighet.
Kanskje bør Universitetsforlaget vurdere å satse på
internasjonalisering, jeg tror Bjørkum vil oppfattes som
spennende av internasjonale encyklopedister. Det ville i såfall
krevd modig satsing, en annerledestenker i forlaget, og antakelig en
annerledes tanke hos Bjørkum.
En populær norsk realfagbok er like uvanlig som dansk
fjellsmør. Et lignende problem hadde Gaarder da han ville lage
en filosofibok for ungdom. Begge forfatterne har løst problemet
ved å legge inn et populært – nærmest populistisk –
budskap.
I Gaarders verden er skolen skyteskive. Her er bare to typer mennesker:
sannhetssøkende og engasjerte filosofer på den ene siden,
og lærere, foreldre og andre sjelløse på den andre
siden. Men sin stadige latterliggjøring av kunnskapsskolen, kan
”Sofies verden” ha vært inspirasjonskilde for Kristin Halvorsens
skolepolitikk.
I Bjørkums verden er det den etablerte vitenskapen som
latterliggjøres. Vitenskapshistorien består av to sorter
mennesker: de unge, dristige som utfordret dogmene og har rett, og de
forgubbede, bedrevitende og mektige forsvarerne av dogmene.
Galilei og Kopernikus mot pavene, med andre ord. For mange er det
morsomt, for andre er det ”som lyden av negler mot en tavle”, for
å sitere et spontant utbrudd.
Universitetsforlaget har plassert boken under ”humanoria”, og ikke
under realfag. En opplagt grunn er at bøker om naturvitenskap
ikke selger i Norge, forleggerne har etablert at den slags er synonymt
med formelsamlinger, tørre herbarier og teknologer med den gule
hjelmen godt trukket nedover øra mens de lager atombomber. Da er
det kanskje lettere å flykte inn i en mer ”populær”
kategori.
Skjønt kanskje ligger det noe annet bak. Visstnok er det
spennende med antropologer som kan fortelle hva de opplevde da de
trådde vannet i suppegryta mens de kikket på de ville med
ring i nesa, og som reddet livet ved å tisse i kokekraften.
I Afrika ville en sånn bok bare kunne solgt som vitsebok. Litt av
den samme gjelder ”Annerledestenkerne”. Derfor rettes boken mot de som
tror de kjenner vitenskapen fra utsiden, ikke mot de som er en del av
den. Der noen blir provosert av bokens lettvinte sider, vil andre juble
over en bok som med stor autoritet bekrefter at de har rett. Noen av de
siste er journalister og bokanmeldere. Som en blåhval med for
grove barder spytter de ut den interessante kunnskapen og sluker
fordommene. Det er en trist skjebne for boken.
Det hadde vært nyttig om Bjørkum hadde lært oss
å skille de ekte profetene fra de falske, men han gir bare ett
hint: de ekte profetene er de som ettertiden gir rett, de som tar feil
er falske profeter. Følgelig må alle profeter anses som
sanne inntil det motsatte er bevist. Det er en ideell og koselig
innstilling, men det blir slitsomt i lengden når det blir alt for
mange masete profeter og du ikke kan si noe om dem før om 100
år.
For ikke å snakke om at de få ekte profetene innen den tid
har druknet i støy, mens de ukritiske har kastet bort sitt
forskerliv på å lage evighetsmaskiner og dissekere
humanoider.
Dette er min påstand: Det er ikke mulig å skille mellom
ekte og falske profeter uten å ha respekt for deres kritikere.
Ved å se på kritikernes argumenter og - kanskje enda mer –
ved å se på hvordan reelle argumenter møtes, kan man
vurdere om vedkommende har noe å fare med. Ingen forsker kan se
alle problemene og løsningene, for en ekte forsker er derfor
kritikk en ressurs, og påpeking av feil en mulighet til å
gjøre det bedre.
Høsten 2002 lot Bjørkum seg intervjue i Adresseavisen da
han støttet to selverklærte genier, blant annet Erik
Trell, en svensk lege som mener han hadde funnet et ekstremt enkelt
bevis for Fermats berømte siste teorem. Oppslaget ga
støtet heftig debatt i avisene, og reaksjonen Trell og hans ene
støttespiller ga på kritikk var så ekstremt arrogant
at jeg ikke kan huske å ha sett noe tilsvarende.
(For de som lese diskusjonen, se lenken nedenfor.)
I boken skriver Bjørkum uten forbehold at Trell har bevist
teoremet på en langt enklere måte enn Wilkes. Hadde
Bjørkum forstått hvilken enorm ressurs kritikerne
gjør for sanne forskere, da ville han spart seg en åpenbar
tabbe. Nå blir det lett å mistenke Bjørkum for
å ha vært ukritisk overfor flere.
Men igjen inntrer en vesentlig forskjell mellom Gaarder og
Bjørkum. Mens Gaarder gir akkurat den informasjonen du trenger
for å vite at han har rett, så er Bjørkums kunnskap
for omfattende og sprudlende til å kunne tøyles av hans
egen filosofi. Derfor har du alle muligheter til å skape ditt
eget syn på verden, og det er først når man begynner
å stille spørsmål ved forfatterens konklusjoner at
boken blir virkelig spennende.
Gaarder sier du skal tenke selv, Bjørkum provoserer deg til
å gjøre det. Selv den som oppfatter boken som vel
provoserende vil bli gledelig overrasket over ettersmaken.
Kjøp boken, til deg selv og til andre kunnskapsinteresserte
lesehester. Plasser den i bokhylla mellom "A brief history of time" og
"Sofies verden", og den kommer til å bli tatt ned mange ganger.
Dette er en bok du ikke blir ferdig med, fordi informasjonsmengden er
så omfattende og fordi den er skrevet på en måte som
gjør at du vil huske at du har lest det. Dessuten er det veldig
greitt å ha lest boken selv neste gang det kommer en
vitenskapsfilosof som forteller røverhistorier fra den gangen
han badet i ugga-bugga-forskernes bolognesegryte og ble reddet fordi
han hadde drukket åtte øl og det var opptatt på do.
Da kan du fortelle at den som refererer Bjørkum ukritisk ikke er
en annerledestenker, men en kunnskapsløs papegøye som har
lest seg ei bok.
Annerledestenkerne, en reise i vitenskapens historie. 2. utgave.
Av Per Arne Bjørkum
Universitetsforslaget, 2003
399 sider
ISBN 82-15-00081-9
Lenker:
Harald
Hansche-Olsens weblog om diskusjonen rundt Fermats siste teorem
Martin
Ystenes' anmeldelse av førsteutgaven av boken
Mer
om boken
|